Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Martin Janeček v pořadu Otázky Václava Moravce

10. 9. 2018

Zdroj: Otázky Václava Moravce, ČT24 | Datum: 9. 9. 2018

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Elektronická evidence tržeb. Nyní platí pro ubytovací a stravovací služby a pro velkoobchod a maloobchod. Další dvě plánované etapy loni v prosinci zrušil Ústavní soud. Zpátky do hry pokračování EET vrací novela zákona, kterou schválila vláda v červnu. Novela navíc umožňuje podnikatelům s nízkými příjmy evidovat tržby pomocí papírových účtenek.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí /nestr. za ANO/ /13. 6. 2018/
--------------------
Bude se to týkat fyzických osob, neplátců DPH, kteří mají maximálně dva zaměstnance. A co je důležité, zásadní parametr, že budou mít maximálně 200 hotovostních plateb ročně.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Elektronickou evidenci tržeb v červnu řešila i Poslanecká sněmovna. Poslanci z pěti poslaneckých klubů ve třetím čtení neuspěli s návrhem, podle kterého by se povinnost elektronické evidence tržeb týkala jen plátců daně z přidané hodnoty. Pro zamítnutí předlohy hlasovali zástupci hnutí ANO, komunistů a sociální demokracie, kteří preferují vládní návrh.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/ /13. 6. 2018/
--------------------
Hnutí ANO, sociální demokraté a komunisté ruku v ruce zamítli úlevu pro ty nejmenší podnikatele, vidíme fungování té polokomunistické vlády v akci a v praxi. To všechno ostatní jsou výmluvy.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/ /13. 6. 2018/
--------------------
Dnes a denně si v dalších stovkách těchto malých obchůdků a hospůdek provozovatelé kladou otázku, zda radši nezavřou a nebudou se živit něčím privilegovanějším v naší společnosti, například, že půjdou na pracák.

Jiří BLÁHA, poslanec /ANO/ /13. 6. 2018/
--------------------
EET nám pomáhá narovnat těm, kteří poctivě platíme, tak nám to je úplně jedno. Nezatíží nás to vůbec v ničem.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Poté, co neprošel návrh na vyjmutí těch nejmenších podnikatelů ze zákona o elektronické evidenci tržeb, předložili poslanci za TOP 09 návrh na zrušení celého zákona o EET. Podle jejich mínění nepřiměřeně zatěžuje podnikatele.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/ /17. 7. 2018/
--------------------
Říkáme zcela odpovědně, že tento projekt se minul se svým cílem, který byl prezentován jako narovnání podnikatelského prostředí. V tomto případě prostě zcela ten projekt selhal, nedošlo k narovnání podnikatelského prostředí, naopak došlo k jeho pokřivení.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vláda zrušit elektronickou evidenci tržeb podle očekávání zamítla. Systém funguje, zní z koaličních řad.

Jan HAMÁČEK, předseda strany, ministr vnitra, pověřen řízením ministerstva zahraničních věcí /ČSSD/ /15. 8. 2018/
--------------------
EET je projekt, u kterého byla sociální demokracie, ukazuje se, že funguje, takže nevidím důvod, proč bychom ho měli rušit.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vládní novelu zákona o evidenci tržeb by poslanci v prvním parlamentním čtení měli schvalovat ještě v tomto měsíci. V minulém volebním období projednávání EET provázely ve sněmovně obstrukce pravicové opozice. Vláda očekává, že se politická bitva bude opakovat i tentokrát.

Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí /nestr. za ANO/ /13. 8. 2018/
--------------------
Tak já nepočítám, že se EET stihne do konce roku, to bude určitě obrovská politická debata. Já budu ráda, když účinnost ze zákona o evidenci tržeb po celém legislativním procesu, včetně Senátu bude v polovině příštího roku.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kromě vládního návrhu leží v Poslanecké sněmovně i kabinetem odmítnutá novela Pirátů. Ti znovu chtějí, aby byla povinnost elektronické evidence tržeb zúžena jen na plátce daně z přidané hodnoty. Podobný návrh poslanci odmítli v červnu. Stejně letos v lednu skončil i návrh občanských demokratů na zrušení elektronické evidence tržeb jako celek. A elektronická evidence tržeb je tedy jedním z nástrojů proti daňovým únikům. O dalších a i o elektronické evidenci tržeb bude řeč v následující diskusi. Moje pozvání přijal generální ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček. Vítejte po čase v Otázkách. Hezký dobrý den.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Hezký den, děkuji za pozvání.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vítám i bývalou náměstkyni ministra financí pro daně a cla, daňovou poradkyni Simonu Hornochovou. Hezké nedělní odpoledne.

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Děkuji.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Děkuju, že jste přijala pozvání. Ta hranice, jedna, jedna ze změn vládní novely zákona o elektronické evidenci tržeb, tedy hranice toho online zapojení u podnikatelů do 200 tisíc korun tržeb. Máte představu, jako finanční správa, kolika daňových subjektů se tato možná úleva dotkne, pane řediteli?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Tohle to číslo nedokážu v tuhle tu chvíli přesně říci, protože se to doopravdy velice těžko odhaduje. My samozřejmě nemáme data o tom, jaká struktura té tržby u každého podnikatele je. Myslím ve smyslu, kdo přijímá tržby v hotovosti, přes platební kartu, přes transfer z bankovního účtu na bankovní účet, takže ti podnikatelé, kteří této, této možnosti jaksi vyhoví a budou ji moci využívat, tak ta množina se doopravdy velice těžko odhaduje a nechci tady slibovat nějaké číslo, aby to nebylo zavádějící.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ta hranice je kritizovaná, že je příliš nízká. Simono Hornochová, je nízká z vašeho pohledu daňového poradce?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No ona v podstatě symbolizuje to politické rozhodnutí, jakým způsobem a pro jakou skupinu osob zmírnit ty, ty dopady vlastně administrativní té evidence tržeb, protože za mě 200 tisíc korun obrat, cílí na lidi, kteří mají tu podnikatelskou činnost spíš jako přivýdělek. Protože za tu částku skutečně nikdo nemůže vyžít, takže to není pro standardního podnikatele, i byť živnostníka bez zaměstnanců, protože 200 tisíc korun je opravdu extrémně málo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vy byste ji zvýšila na jakou hranici, kdybyste měla tu pravomoc?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Upřímně řečeno, já bych nechtěla se tímhle tím způsobem vůbec rozhodovat, protože mi přijde, že každá hranice, která se začne zavádět, tak je vždycky nebezpečná, ono korektní by to bylo na hranici asi milion korun, ale potom už můžeme říct je to jenom pro plátce DPH, protože obrat pro vstup vlastně do systému DPH, ale pak za mě zase úplně zbytečná ta evidence tržeb, protože plátci DPH podávají kontrolní hlášení, jsou velmi silně pod kontrolou finančního úřadu, takže tam v podstatě jako filosoficky je potřeba se rozhodnout a jestli ty dva systémy potom vedle sebe vůbec chceme z té evidence tržeb tedy pak není jako nadbytečná zátěž? V tomhle kontextu. Takže je potřeba vybalancovat tu částku. Za mě 200 tisíc je spíš jakoby politické rozhodnutí a skutečně úleva pro někoho, kdo si jenom přivydělává.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To znamená, že logicky, nepoliticky to nedává smysl těch 200 tisíc?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Za mě moc ne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane řediteli?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já se nedomnívám, že by to nedávalo úplně smysl. Tady byla snaha reagovat doopravdy na ty nejmenší, nejmenší, na ty nejmenší formy podnikání. Za což v mediálním prostoru byla dlouhodobě slyšet kritika, že prostě si kvůli přivýdělkům musí podnikatelé, nebo ti, co takhle, tímhle způsobem si přivydělávají, zařizovat právě ta pokladní zařízení a tak dále, takže tady se tomu nějakým způsobem vyhovuje. A pokud by se ta hranice zvýšila někam významně výš, třeba k tomu milionu korun, tak já se obávám, že tam už je to téměř nekontrolovatelné a ztrácí to smysl. Takže to je, to je...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No to, co říkala Simona Hornochová..

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To je prostě rozhodnutí...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tam jste ve shodě.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Jestli ten systém má být zachován tak, aby byl funkční, nebo se tomu prostě otevřou dveře a bude to méně účinný nástroj a potom to nemusí tak fungovat...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A když jsme...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Jak to fungovat má.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A když jsme u, u těch, u těch aplikačních modelů elektronické evidence tržeb, Novinky.cz referovaly 29 srpna letošního roku, že jste musel vysvětlovat paní ministryni Schillerové ne konkrétní příklad, ale to, abyste postupovali citlivěji u těch nejmenších daňových subjektů, respektive lidí, kteří se ocitnou ve spojení s EET, protože jde o případ na Přerovsku, kde daňoví úředníci po novomanželích žádali podrobné informace o svatební hostině a ubytování svatebních hostů kvůli podezření, že nebyla evidována tržba za tu, za tu svatbu. Budete postupovat citlivěji, pane řediteli? Nebo vaši podřízení?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Samozřejmě tohle to je obecně zadání a vyplývá to z jedních ze základních principů správy daně, respektive daňového řádu. Zase přiměřenosti...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Bylo to tedy necitlivé chování?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Nedomnívám se, že to bylo necitlivé, nedomnívá se a...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A když vás paní ministryně vyzvala k citlivějšímu přístupu...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
No určitě, určitě my jsme o tom spolu s paní ministryní mluvili...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže to nebylo necitlivé, ale jste vyzváni k citlivému přístupu.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Můžeme se pobavit klidně o té konkrétní situaci. Vemte si, že někde je vysoká míra podezření, že nebyly fiskalizovány tržby a těch nástrojů, které má finanční správa k tomu, aby získala důkazy o tomto, těch je několik, jsou zhruba tři. Můžete tam jít na místní šetření a účastnit se hostiny, to by bylo asi velice necitlivé. Můžete pozvat novomanžele ke svědecké výpovědi, v hraničním případě nechat předvést policií, to si myslím, že je extrémně necitlivé. A my jsme, nebo kolegové z finančního úřadu poslali výzvu, kde je požádali, poprosili o to, aby poskytli informaci v podstatě korespondenčně bez sankce. Já si myslím, že to je ta nejméně obtěžující forma, která z těch tří se nabízí, přičemž, kdybysme to dokázali získat jiným způsobem, tak máme tuto povinnost to získat jiným způsobem a neobtěžovat. Takže já se domnívám, že to necitlivé nebylo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A paní ministryně, když vás vyzvala k citlivosti, tak vy jste ji na to řekl: my postupujeme citlivě?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já jsem paní ministryni předal samozřejmě k tomu nějakou analýzu, samozřejmě z dle mlčenlivosti a dle těchto možností a pro, promluvili jsme si o tom a je pravda, že mě požádala paní ministryně, abysme samozřejmě postupovali co nejcitlivěji. To je pravda.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A když říkáte, že postupujete citlivě, jak můžete ještě citlivěji postupovat?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já to je obecný požadavek od ministra financí naprosto legitimní, rozumím mu.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jsou ty nástroje, které má, když jste teď slyšela tento příběh, které má k dispozici daňová správa, tak jsou ty nástroje takové, že požádat korespondenčně účastníky svatební hostiny, jestli ten, u nichž měli svatební hostinu, nešidil na daních, že to je nejcitlivější přístup?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Upřímně, já si myslím, že máme spoustu jiných přístupů, které jsou mnohem necitlivější, než zrovna tenhle, on je jaksi mediálně vděčný díky tomu, že jsou to svatební hosté, ale to je otázka přístupu. Já si třeba myslím, že mnohem citlivější nenápadně se na tu svatební hostinu zajít podívat, udělat si fotky a spočítat si ty lidi, než posílat výzvu, protože efektivně nutíte ty lidi, aby to zařízení, ve kterém jim připravili tu hostinu a tu pěknou chvilku jako udali a jaká tam měla být tržba, neměla být tržba. Takže čistě jako lidsky to skutečně nemusí být úplně, úplně jakoby korektně vnímáno ze strany těch lidí, na druhou stranu je to úplně obvyklé, že finanční správa i ve světě si prostě hledá náhradní způsoby, jak zjistit, jaká ta situace vlastně byla, když mu ten subjekt nějaké ty tržby nepřiznává. Ale já bych třeba volila tu metodu asi jinou, ale je to podle mě okrajová záležitost.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Nevím, tohle to je takové místní šetření, aby to zapadlo do kategorie místního šetření, kde asi šmírujete přes plot, nebo já nevím, jak by to asi mělo fungovat. Já se domnívám, že pokud takováto výzva, takovýto dopis je doručen v nějaké rozumné době po svatbě samozřejmě asi to nikdo v těchto krásných chvilkách nechce řešit s finanční správou, tomu naprosto rozumím, ale tam byl dostatečný odstup od, od té, od toho sňatku, takže pokud o to někdo, pokud o to finanční úřad požádá, požádá o to, jak jste to platili, tak si nemyslím, že to je nějaké zvláštní obtěžování. A pokud to někdo dostal darem od toho, od té...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Podnikatele...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Od toho podnikatele, tak ať odpoví, že to dostal třeba darem.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ten, ten příklad byl, byl zajímavý vlastně jako případová studie, jak je to s elektronickou evidencí tržeb a kontrolami. Připomínám, že povinnost evidovat tržby elektronicky platí v České republice od prosince roku 2016. Jak jsme na tom právě s kontrolami, o nichž je teď řeč?

redaktorka
--------------------
Finanční správa dosud provedla bezmála 140 tisíc prověrek elektronické evidence tržeb. Pochybení zjistila asi ve čtvrtině z nich. Nejčastěji šlo o nezaslání údajů do systému. Skoro 19 tisíc případů. Druhý nejčastější prohřešek nevystavení účtenky, kontrola zjistila v 16 tisících případů. Správci daně dále zaznamenali v řádu tisíců případů neplnění oznamovací povinnosti a chybějící informační oznámení.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Řídí se, pane řediteli, ta pochybení nějak v čase, když se podíváme na tu statistiku?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já mám pocit, že samozřejmě tím nějakým plynutím času toho, jak si ten systém sedá, tak řekněme, že se to začíná nějakým způsobem rozdělovat od takových těch banálních pochybení, kdy, kdy, která plynou z toho, že prostě to je něco nového a začíná se tam zvedat detekce takových těch řekněme závažnějších zjištění. Jedno z těch nejzávažnějších, které třeba finanční správa učinila, je detekce případu, kdy měl někdo ve svém pokladním zařízení zabudovanej systém simulující EET, prostě ten systém nebyl ve skutečnosti připojení na, na servery finanční správy a simuloval, že tam generuje ten FIK kód, který se tiskne na tu účtenku a prostě bylo to, bylo to hrubé obcházení zákona. Takže těch případů...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže těch případů, chápu-li, těch pochybení je míň, že klesají z té hladiny zhruba čtvrtina případů...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Dá se...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kontrol, tak to klesá, ale jsou zásadnější.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Přesně tak.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Když je řeč o EET, vy už jste tady, Simono Hornochová zmínila tu, tu hranici milionu, kdy člověk je plátcem daně z přidané hodnoty, pak se na něj vztahuje další institut, který má zabránit daňovým únikům, tedy kontrolní hlášení, to je to, o čem my jsme diskutovali také spolu, když jste byla náměstkyní ministra financí a teď opět v Poslanecké sněmovně je návrh opozičních Pirátů, aby byli z elektronické evidence tržeb osvobozeni ti, kteří mají obrat milionu korun, tedy nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Vy byste hlasovala pro takový návrh?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Já bych pro něj určitě nehlasovala. Já si myslím, že tady se prostě vláda musí rozhodnout, jestli to EET je obecně kontroverzní, je to vidět neustále jsou v Poslanecké sněmovně další a další návrhy na zrušení toho zákona, a to je potřeba udělat radikální rozhodnutí, jestli ho zrušit nebo ho zachovat, ale tohle ukrajování z toho jenom způsobí, že určitá skupina lidí bude extrémně zatížená administrativou, která půjde ze strany DPH, EET, spousta dalších vykazovacích povinností a potom bude zase skupina lidí, které ty povinnosti vznikat nebudou, bude tam velká disproporce a já, já si myslím, že navázat to na plátcovství DPH není dobrá cesta. To už to pojďme zrušit.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale to, k tomu vy se nepřikláníte, když jste patřila k těm, kteří...

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Já samozřejmě korektně nemůžu říct tedy, že bych zrušila systém EET, když jsem ho pomáhala zavádět, že, to...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No, on člověk může změnit pak v soukromém sektoru zase, zase názor, tak jestli, jestli byste dnes hájila to, co jste hájila, když jste byla náměstkyní ministra financí?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Po té zkušenosti od roku 2016, budeme mít dva roky života s elektronickou evidencí tržeb.

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Já si myslím, že ten systém na těch datech je vidět, že nějakým způsobem zafungoval a je skutečně otázka té přiměřenosti, že ta praxe postupně ukazuje ty situace těch podnikatelů, které se teoreticky nedaly úplně dovodit, čím víc se bude přidávat výjimek, tím víc bude legitimní zamyslet se nad tím systémem jak takovým. Já jsem letos v létě zase našla několik dalších možností, co by se kde daly a měly udělovat výjimky, protože si to v praxi vůbec nedokážu představit, až naběhnou ty další fáze a zase to bude takové selektivní, že těm ano, těm ne.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď mluvíte o tom návrhu vládním návrhu zákona, který je v Poslanecké sněmovně až naběhne ta třetí a čtvrtá fáze?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Obecně ono vždycky s tím plošným opatřením je samozřejmě problém, že někde dopadá v těch krajních mezích na někoho, na koho by úplně dopadat neměl. Respektive neměl z toho pohledu, že on to objektivně nebude schopen dělat. Ale to samozřejmě ukáže až ten život a díky tomu, že Ústavní soud řekl: vládní nařízení není zákon, nejde touhle exekutivní vlastně mocí, tím prostředkem ty výjimky dávat, tak budou muset být neustále nějaké novely zákona až se bude postupně přicházet zvlášť v té poslední vlně, nebo třetí a čtvrté, která má teď naběhnout, protože tam je obrovské spektrum všech možných profesí, činností a prováděný za různých podmínek, že jo.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A vy, vy myslíte z toho, jak se díváte na tu vládní novelu zákona o elektronické evidenci tržeb, která je teď v Poslanecké sněmovně, spustí třetí a čtvrtou vlnu, že opět dojde k novelizaci zákona, protože se začnou vyjímat...

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Já si myslím, já si myslím, že bude muset.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Které, které myslíte, že...

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Uvidíme, uvidíme. Já jsem po dlouhé, po dlouhé době jsem vyrazila na festival a vzpomněla jsem si, jak jsme se snažili na ministerstvu financí vydefinovat co to je festival, jako obrovské množství lidí, koncentrace na jednom místě, stánky, obrovské fronty a teď jsem si tak jako představovala, když jsem stála v těch frontách, jak tam bude někdo evidovat ty tržby, když, když jsem zkusila poslat zprávu jakoukoliv, tak data nefungovaly vůbec a SMS občas, takže tam i s platebním terminálem třeba na, na kartu bude problém, protože potom jako...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jinými slovy, když...

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Tu kartu, takže třeba tyhle věci...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je to teď v Poslanecké sněmovně, tak myslíte, že už teď ve té rozpravě ve sněmovně by se měly některé...

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Nevím.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Věci z toho zákona vyjmout?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Upřímně nejsem úplně přítel řešení těchhle těch poměrně jako zásadních systémových kroků v rámci poslanecké iniciativy ve sněmovně. Já si myslím, že by to, že to bude muset ministerstvo financí s finanční správou, ale zase bude na místě ten lidský přístup a skutečně jako seriózní vyhodnocení, za kterých okolností to dost dobře po těch subjektech prostě nemůžeme chtít.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Také, když se bavíme o daňových únicích, což je téma této části Otázek, tak od ledna roku 2016 platí už zmíněný nástroj, další z nástrojů bojů proti daňovým únikům a to je kontrolní hlášení. Opět se podíváme na data finanční správy. V čem podnikatelé nejčastěji chybují a kolik pokut finanční práva udělila?

redaktorka
--------------------
Nejčastěji dostaly vyměřenou pokutu firmy, které kontrolní hlášení vůbec nepodaly. Šlo o 14 tisíc případů a o penále v celkové výši asi 700 milionů. Druhým nejčastějším prohřeškem je nepodání kontrolního hlášení na základě výzvy ke změně. Takových pokut finanční správa zatím vyměřila 10 tisíc za celkem 300 milionů. Pozdní podání kontrolního hlášení bylo potrestáno v 50 tisících případů. A sankce v součtu činily více než 100 milionů. Prominutí pokuty se domohlo asi 8 tisíc firem.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tolik tedy data finanční správy. Když jsme tady v této sestavě a anebo vy samostatně jako náměstkyně a pan generální ředitel jako generální ředitel, když jsme tady diskutovali o těch nástrojích zaváděných v roce 2016, ať to je elektronická evidence tržeb i kontrolní hlášení, tak jste mluvili o potlačování šedé ekonomiky a narovnání daňového systému. Po těch dvou letech, máme už průkazná čísla, o kolik se, pane řediteli, podařilo vlastně potlačit šedou, šedou ekonomiku s těmi nástroji jako je kontrolní hlášení a elektronická evidence tržeb?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já se domnívám, že ta čísla, že ta čísla máme, prokazujou se v inkasu, prokazují se v inkasu a...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdybych vám řekl, že to neprůkazné, protože stále je tady ta politická hra, že roste výrazně ekonomika, což kopíruje růst výběru, výběru daní, tak chci prokazatelnější číslo.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Prokazatelnější číslo je, že v roce 2013 byl daňový únik na DPH nějakých 71,7 miliardy, to je analýza Evropské komise, který, která si ji nechává zpracovávat každý rok. V roce 2015, což je poslední číslo to bylo 66 miliard a další čísla už jsou v podstatě zatím dopředu hrubý odhady finanční správy, kde pokud se splní letošní cíle inkasa, tak se dostaneme někam ke 43 miliardám. To znamená, že od toho roku 2013 do roku 2018 se to sníží téměř o 30 miliard, o 25. Uvidíme, jak ta čísla na konci dopadnou. A z hlediska procent je to prostě snížení téměř o polovinu. Takže to je, to je, to je, to jsou čísla očištěná o hospodářský růst, protože vedle toho samozřejmě se zohledňuje, zohledňuje to, kolik na inkase daních se, jak se na tom podílí vývoj ekonomiky to, jak ekonomika roste.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tedy je možné říci, že ty nástroje zafungovaly, když tady slyšíte, Simono Hornochová, ta, ta, ty i ten odhad daňové správy, že v letošním roce by měly daňové úniky v DPH klesnout na 43 miliard, poznamenal-li jsem si...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Na 43 miliard, hrubý odhad, zdůrazňuji, je to hrubý odhad...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Z nějakých 70 miliard před zavedením těch nástrojů.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ano.

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No tak jak jsem se trošku kroutila ohledně toho EET, tak tady třeba kontrolnímu hlášení já osobně velice věřím. A myslím si, že část toho nárůstu výběru má skutečně, na to má vliv kontrolní hlášení v DPH, protože finanční správa díky tomu dokáže detekovat velkou spoustu věcí relativně včas. Dřív než to dokázala udělat před tím, takže tam, tam si myslím, že svým způsobem ano. Zase na druhou stranu vždycky je to potřeba spojit s tím, jak je to v praxi používáno, jakým způsobem vlastně fungují všechny ty, ty daňové kontroly, ten výběr daní, ale...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tím chcete asi na, na, na, navázat na tolik diskutované téma zajišťovacích příkazů?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
Samozřejmě. To si myslím, že...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Protože to, to co je asi nejspornější ony zajišťovací příkazy začaly úřady nejčastěji využívat od roku 2013, podívejme se na data, která máme k dispozici.

redaktorka
--------------------
V roce 2014 se zajišťovací příkazy týkaly asi 300 daňových subjektů. Finanční správa na ně tehdy vydala přes tisíc příkazů za zhruba 4 miliardy korun. O rok později šlo o více než 400 firem a 1 600 příkazů za asi 3,5 miliardy. Od té doby počet příkazů klesá a nižší je i celková vymáhaná částka. Do konce července letošního roku správce daně vydal 739 příkazů proti 200 subjektů za celkových 800 milionů korun.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A v souvislosti se zajišťovacími příkazy se začaly také ti, kteří byli zajištěni a byly jim možná i zničeny firmy, kvůli zajišťovacímu příkazu, tak se rozhodli soudit. V roce 2009 Nejvyšší správní soud rozhodl, že vydání zajišťovacího příkazu je možné žalovat. V roce 2013 začala finanční správa institut zajišťovacího příkazu, jak jsme viděli, víc využívat a také tedy se dostalo k Nejvyššímu správnímu soudu obrovské množství sporů. Nejvyšší správní soud je tak zahlcen. Podívejme se opět na statistiku Otázek.

redaktorka
--------------------
Až k soudu se dostalo 122 sporů, které se týkaly zajišťovacích příkazů. 88 dosavadních rozsudků je pravomocných, z toho 54 spory skončily vítězstvím daňové správy. Na konečný rozsudek ve věci zajišťovacích příkazů nyní jen u Nejvyššího správního soudu čeká 31 sporů.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
31 sporů. To je to aktuální číslo, kdy Nejvyšší správní soud podle těch informací Otázek je vlastně zahlcen. Pane řediteli, počítal jste s tím, že budete muset teď čekat na 31 sporů, jak je, jak je rozhodne Nejvyšší správní soud?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
No s tím jsem samozřejmě, jak můžete počítat s tím, kolik, v kolika případech bude, bude někdo žalován nebo nebude žalován. To se asi úplně...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No možná to může ovlivnit také to, jak postupuje finanční správa.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To, to samozřejmě může a souvisí s tím celý ten systém. Jak funguje, jaké má rizika, jaké jsou tam problémy, čemu čelí a tak dále. Takže nevím, co bych k tomu mohl odpovědět...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No mohl bych se tady zeptat, když vy nevíte, co byste mohl odpovědět, tak bych já se mohl zeptat na, na tu citlivost. Jestli soudní pře, kdy finanční správě a vašim podřízeným nedal Nejvyšší správní soud za pravdu, tak neukazují na necitlivý přístup nejvyšší, neukazuje Nejvyšší správní soud na necitlivý přístup finančních úředníků?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To je hodně zjednodušený, todle to je hodně zjedodušený...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
V čem je to zjednodušené?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Argument. Ta úspěšnost finanční správy podle našich propočtů je 73 %. To samo číslo o sobě vzhledem k tomu, jak náročná řízení jsou to, jak složitých situací, jak složitých někdy daňových úniků, se kterými to souvisí, se to týká, tak není úplně nejhorší, samozřejmě mě nějak nemá co těšit. Protože to znamená, že ve čtvrtině případů nám soudy nedaly za pravdu. A já bych tady se chtěl odkázat na jednu věc, kterou jsem v minulosti, v minulosti musel už obhajovat i v médiích a to je vůbec, jakým způsobem se, jakým způsobem se ta situace kolem zajišťovacích příkazů vyvíjela. V roce 2013, 2014 nějakým způsobem ten systém fungoval a potom, potom jsme byli svědky určité významné kritiky finanční správy za to, že v několika případech jsme, jsme nepostupovali zcela citlivě. Soud, soud nám nedal za pravdu a já jsem se stran některých těch řízení vyjadřoval v tom smyslu, že finanční správa postupovala podle judikatury Evropského soudního dvora. A na todle to doposud téměř nebylo reagováno až teďka v červnu proběhlo jednání ve Štrasburku Evropského soudního dvůra, dvoru v kauze Arex a v této kauze zatím nemáme teda pravomocný rozsudek Evropského soudního dvora, nebo soudního dvora Evropské unie, nicméně generální advokátka pana, paní Juliane Kokott v tom stanovisku podpořila stanovisko finanční správy v tom smyslu, že ta daňová povinnost svědčí těm daňovým subjektům tak, jak předpokládá finanční správa. Takže kdyby, kdybysme se měli podívat na ty případy, případy, kterých se merirotně tento rozsudek týká, tak z těch neúspěšných, těch je tam velké, velmi významné procento.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Já tady mám ty neúspěšné, kde jste prohráli, tady mám všechny ty rozsudky, které jsem podrobně četl. Myslíte si, že je, je možné odkazovat právě na Evropský soud, jak to učinil pan ředitel?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No já si dovolím drobnou poznámku právě k tomu konkrétnímu případu, kdy Nejvyšší správní soud položil předběžnou otázku k soudnímu dvoru Evropské unie, ona je to velmi specifická situace a velmi specifická předběžná otázka, aspoň za mě. Jedná se tam o propojení vlastně režimu spotřební daně s daní z přidané hodnoty. A je, je to jedna dílčí věc a za mě to teda rozhodně nejde zobecňovat tak, že soudní dvůr Evropské unie podržel finanční správu. Ale pojďme si říct, vlastně ty zajišťovací příkazy čistě teoreticky jako nástroj, já si myslím, že finanční správa je prostě musí mít k dispozici, zvlášť v situaci, kdy se zjistilo, že určité podvodné společnosti skutečně využívají ten systémový problém na DPH a odlévají nám ze státního rozpočtu peníze. Problém je v tom...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Promiňte, ale jenom, že vstoupím do řeči, vy, vy ten systém nezpochybňujete jeho ideu. Chápu to správně?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No já nezpochybňuju ideu toho systému, já nezpochybňuju ideu, kterou vyslovují soudy, ať už na úrovni soudního dvora Evropské unie nebo na úrovni Nejvyššího správního soudu, ale tam jde skutečně o to, jakým způsobem si vyložíme to, co nám ten soud v těch rozsudcích říká a já si myslím, že je to velmi kritické...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No ale, ale, ale tady politici, ale tady politici právě na základě i těch rozsudků Nejvyššího správního soudu, já jsem vzal pět, které nechci říct, že jsou do nebe volající, ale které upozorňují na to, že nejvyšší, tedy, že Generální ředitelství finanční správy, respektive finanční úředníci nepostupují dobře, tak tady část politiků říká: odeberme tuto pravomoc, dejme ji přímo soudům, že by zajišťovací příkazy o nich rozhodoval soud, nikoliv, že finanční berní úředník to může rozhodnout, ad 1. A pak je ad 2., že ministerstvo financí počítá s tím, chápu-li správně slova ministryně financí, že přijde se změnou zákona a podle ní by zajišťovací příkazy měl nahradit takzvaný zajišťovací dozor. Proto se ptám, jestli je tady nutná změna, nebo jestli by měli být trochu zkroceni berní úředníci a používat institut zajišťovacího příkazu jinak?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No za mě v prvé řadě by měli být trochu zkroceni berní úředníci a ten Nejvyšší správní soud to jasně demonstruje na těch svých rozsudcích, protože já jsem původně chtěla říct, že ty zajišťovací příkazy, jako nástroj mají dvě ale. Jedno, že, ano, v některých případech může být legitimní použít ten nejtvrdší nástroj, ale pokud máme cokoliv, co je mírnější a vede ke stejnému výsledku, tak má finanční správa povinnost to použít. A proto nemusíme chodit ani do ústavy, to už máme v daňovém řádu jako princip vlastně toho daňového řízení a tam musel zasáhnout...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
A tím se tedy, tím se berní úředníci tedy neřídí?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
A tam musel zasáhnout Nejvyšší správní soud, například v těch situacích, kdy finanční správa vydala hned exekuční příkaz a začala prodávat těm firmám nemovitosti. To za mě třeba nedokážu pochopit, proč k tomuto kroku se přistoupilo. Za mě stačí dát, lidově řečeno, plombu do katastru a s tou nemovitostí nikdo neuteče. A druhá věc je, že my tady se bavíme o tom, že existuje jenom nějaké podvodné řetězce, ty firmy odlévají DPH, ale ty nejtvrdší opatření nejsou namířeny vůči těm podvodným firmám, ti míří vůči podnikatelům, či našim podnikatelům, kteří, kterým je prokazováno, že mohli vědět, že na konci to zboží, které nakupují, potenciálně potom prodávají, je někde dál v tom řetězci před nimi nebo za nimi zatížený tou daní z přidané hodnoty. A to je zase prostě filosofický přístup, který musí být velmi citlivý, protože na to nenajdeme pravidlo v zákoně, to skutečně vyplývá jenom z judikatury, kterou zahájil nejvyšší soudní dvůr Evropské unie a Nejvyšší správní soud teď ve svých rozsudcích velmi pečlivě se snaží finanční správě říct, jakým přístupem, na jakých principech by měli stavět ta svá řízení a to prokazování v rámci těch jednotlivých kauz a tam si myslím, že je skutečně ještě velký prostor pro to, to zamířit správně.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane řediteli?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Tady padlo spoustu věcí, tak nejdřív bych chtěl reagovat na to, že se jedná o specifický případ. Co bylo před evropským soudním dvorem. Těch případů, které jsou meritorně podle mého názoru téměř shodné, řeší se tam, jestli ta firma měla povinnost nebo neměla povinnost zaplatit daň, je celá řada. Mimochodem je tam třeba i, týká se to, týká se to třeba společnosti Autotrans Petrol, kterou se zabývali Reportéři ČT, za kterou nás velice intenzivně kritizovali a řekněme, že asi nějakým nedopatřením bylo vystřiženo mé vyjádření stran toho, že se k tomuto tématu musí vyjádřit Evropský soudní dvůr. Další těch firem, kterých se to takto týká, je víc a řekněme tady to, co zmínila kolegyně je, jestli to o hmotě, nebo jestli je to o vědomém zapojení do toho podvodu ze strany toho podnikatele. Ty případy byly řešeny ze strany finanční správy takzvaně po hmotě, takzvaně, že tam bylo vidět nebo, že jsme podle analýzy judikatury evropskýho soudního dvora a skutkových zjištění viděli daňovou povinnost, kterou, která svědčí tomu, tomu daňovému subjektu, tomu podnikateli a...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Pane, pane řediteli, jenom, že vstoupím do vaší řeči...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ty situace tam byly 170 milionů třeba ve vztahu k 30 milionům...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ale, ale promiňte, ale když vám řeknu, že teď už máme, teď už máme...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Tam bylo nutné je reagovat zajišťovacím příkazem...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Několik, vy říkáte, že přiznáváte, že čtvrtině věcí, kterou vám Nejvyšší správní soud shodí, že vás to netěší. Ale...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Netěší.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže to považujete za špatný výsledek?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Přiznáváte. Ale když...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ale současně mohl být lepší, kdybysme měli tenhle ten rozsudek před těmi, před těmi rozhodnutími.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No ale tady máme nejnovější rozsudek ze 7 srpna letošního roku, je to kauza Constructions s.r.o a když jsem ten rozsudek četl slovo od slova, tak tam se dočteme následující: "Nejvyšší správní soud s ohledem na výše uvedené zdůrazňuje, že daňové řízení zásadně neslouží k trestání daňových subjektů, tudíž výsledek daňového řízení nemá představovat skryté trestání. To platí zejména ve vztahu k zajišťovacímu příkazu, který má povahu institutu předstižné povahy, kdy spráce daně zkoumá přítomnost odůvodněné obavy, to jest přiměřené pravděpodobnosti, že daň bude v budoucnu stanovena a zároveň, že v době její vymahatelnosti bude nedobytná, nebo bude její vybrání spojeno se značnými potížemi." Jiná část toho rozsudku konstatuje, a tam už Nejvyšší správní soud odkazuje na svůj vlastní rozsudek ze dne 23. 2. 2017, že "rozhodující není pouze okamžitý stav prostředků daňového subjektu, ale je třeba zkoumat celkovou ekonomickou situaci a její vývoj, který může ohrozit vybrání v budoucnu stanovené daně". Když si to přeložíme do češtiny, že postupujete příliš tvrdě. Že "Nejvyšší správní soud,", a to je další část toho rozsudku, "sice souhlasí se stěžovatelem", tím je tedy, tím jsou berní úředníci, že "je nutné, aby obchodní korporace plnily svou zákonnou povinnost v podobě zveřejňování své účetní závěrky, samotné porušení této povinnost však nemůže odůvodňovat vydání zajišťovacích příkazů". Takže vidíte, divákům to velmi podrobně ukazujeme, že už tady vzniká judikatura, která říká "a dost" vzhledem k vám, že postupujete necitlivě. A pak vy vydáte, a to bylo letos v únoru, jste vydali jako finanční správa 15. února 2018 rozsudek Nejvyššího správního soudu nic převratného nepřinesl, kdy jste interpretovali jeden z těch rozsudků, který tady mám, a to je rozsudek 60/2017, že nic převratného nepřinesl a teď v srpnu se soudkyně, která vydala tento rozsudek, ohrazuje a napsala, a cituji: "Pokud se však na oficiálních webových stránkách daňové správy objevila informace, že Nejvyšší správní sodu dal správci daně za pravdu v tom, že se stal daňový podvod, ale správci daně se v podstatě nepodařilo vše řádně prokázat, a je zde citace "míra přesvědčivosti správní úvahy o povědomosti žalobce o účasti na podvodu a důkazní pozice správce daně nebyla dostatečně silná, nelze než se domnívat, že daňová správa četla jiný rozsudek, nebo jej nečetla dostatečně pozorně." Napsala doktorka Lenka Matyášová 22. srpna. Tedy sama soudkyně se ohrazuje, že buď neumíte číst na finanční správě, anebo dezinterpretujete rozsudek.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já teďka nejsem schopnej reagovat, to je, jako neznám tu kauzu, nevím, v jaký tý kauze se to, o tohle to se jedná, ale ten vývoj, ten vývoj u těch...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tak já vám pak předám oba dva rozsudky...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
V těch zajišťovacích příkazech byl takový, že vlastně poté, co se nám v první vlně nepodařilo přesvědčit Nejvyšší správní soud o tom, že vzniká daňová povinnost tak, jak třeba zatím aspoň generální advokátka nám dává za pravdu, uvidíme, jak dopadne celý ten, celý ten rozsudek soudního dvora, tak následovalo poměrně významné zpřísnění vůbec jsme detekovali zpřísnění podmínek pro vydávání zajišťovacích příkazů. To je naprosto legitimní, to je i, co tady říká paní inženýrka Hornochová ohledně toho, že prostě to je prostě nástroj poslední, poslední možnosti, jak to celé zastavit a s tím já souhlasím...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ano, ale Nejvyšší správní soud říká, že ho zneužíváte.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Co se týče, no ale podívejte se, pane doktore, tam je taky dělicí čára mezi tímto zpřísněním, to je pro tu aplikaci, kterou zmoderovaly soudy a zejména Nejvyšší správní soud, a o tom není co polemizovat. A je tam celá řada řízení, která jsou rozeběhnutá před soudy a ta třeba dostáváme...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je jich 31. Ještě 31...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Negativní, dostáváme negativní rozhodnutí ze strany těch soudů a jedná se vlastně o ta řízení, která vznikla, která vznikala před tím. V reakci na tu, na judikaturu Nejvyššího správního soudu změnila, výrazně zpřísnila finanční správa metodiku, zavedla celou řadu nadstandardních dohledových prostředků pro vydávání těchto rozhodnutí a...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže připouštíte, že jste nepostupovali správně?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Připouštíme, že jsme před tím zpřísněním ze strany Nejvyššího správního soudu při, postupovali přísněji, nebo méně citlivěji než přistupujeme dneska tak, jak to vyložil soud.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže už se řídíte těmi, těmi...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Samozřejmě.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Judikáty, takže už nebudeme tady, když opravujete novináře, viz ten, viz oprava z 15. února 2012 vyjádření k rozsudku Nejvyššího správního soudu, ze dne 30. ledna 2018, tak, proti kterému se teď v srpnu ohrazuje soudkyně, že neumíte buď číst, tedy, že si...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Nejsem s tím seznámenej, nevím, jestli se jedná o rozhodnutí ve věci zajišťovacího příkazu, platebního výměru, dodatečnýho platebního výměru...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Je to, je to případ Vyrtych...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To je těžký na tohle to reagovat, když na to nejsem při...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Vyrtych, Vyrtych...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Vyrtych. A to, ta reakce, která je teda o půl roku později, ta se týká pořád toho původního vyjádření anebo se...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ta se, ta se tý..., ta se, ano, ta se...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Anebo se týká nového rozsudku, rozhodnutí ve věci...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Ta se týká toho, jak si vy interpretujete ten rozsudek z letošního, z letošního února. Paní doktorka Matyášová se k tomu vyjadřovala a napsala článek k té vaší opravě, že, že to tak, že to tak není, tedy...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Pokud tam je ve smyslu...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Že daňová správa četla jiný rozsudek nebo jej nečetla dostatečně pozorně.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ne, pokud je tam, pokud je tam, pokud je tam v podstatě napsáno, že nepřinesl ten rozsudek nic nového, protože tento rozsudek, jestli si dobře pamatuju z toho února, byl poměrně, poměrně silně si rezonoval médii v tom smyslu, že, že prostě nerespektujeme judikaturu, tak ta reakce byla v tom smyslu, že vlastně už nad touto metodikou bylo reagováno a že ze strany jakoby těch nových, toho novýho přístupu k té věci se nic nemění, jestli se dobře pamatuju, ale já ne tuhle diskusi nejsem teďka připravenej, abych se s tím seznámil...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
My jsme vám ty jednotlivé případy poslali, takže jsme se snažili, abyste se co nejlépe připravil. Vy jste srozuměn s tím, že zajišťovací příkazy nahradí ten zajišťovací dozor, jak o tom uvažuje ministerstvo financí?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já bych řekl, že jsem dokonce, že jsem dokonce z jedním hlavních iniciátorů takovéhoto nástroje, protože, protože jaksi ambicí finanční správy vůbec není dostávat se do takovýchto situací. My ze své praxe detekujeme případy, kdy tam hrozí doopravdy velmi vážné, velmi vážné řekněme i situace, kdy bude docházet k masivnímu tunelování a není to jenom o těchto kauzách, se podívejte, podívejme do médií, každou chvíli tam vylítne informace třeba z policejního prostředí, že bylo v souvislosti s nějakou kauzou obviněno 25, 30 bílých koní, organizace složitého daňového podvodu a tak dále. A těmto situacím prostě čelíte. A institut...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Jak se tedy /nesrozumitelné/ zajišťovací příkaz a zajišťovací dozor?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já se do..., to, to je ještě otázka technikálie, ale teďka je potřeba si vysvětlit, co znamená vůbec zajišťovací příkaz. Zajišťovací příkaz znamená, že zjistíte situaci, kde je nějaký problém, je tam riziko řekněme, které znamená asi tady dochází k tunelování nebo je tady máme extrémně předluženou, předluženou firmu, podotýkám, nejsou tam třeba naplněny skutečnosti pro insolvenční řízení a ta daňová povinnost prostě tam je a bude s vysokou mírou rizika nedobytná. To je jakoby označení rizika v podstatě, dáte si to na tabuli, máme tady riziko, tím rozhodnutím to označujete. Pak je otázka následného řešení té situace. Může to být řešení tou exekucí, za kterou čelí finanční správa v podstatě kritice za to, že necitlivá, protože prostě provede mobiliární exekuci, což, což prostě třeba nějakým způsobem může ohrozit chod, fungování toho podniku, pokud by tady existoval institut, kdy klidně a ideálně úplně nestranná osoba se s tím ztotožní, podle zákona samozřejmě, a převezme to do nějakýho formy dohledu, aby k tomu tunelování bylo zabráněno, tak finanční správa nemá vůbec ambice do tohohle toho...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže bude fungovat zajišťovací příkaz nebo...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To já neumím říct, tohle, tohle...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No počkejte, když říkáte, že jste jedním z hlavních autorů...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
No já jsem, já jsem, já jsem..

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Té myšlenky, že zajišťovací příkazy nahradí takzvaný zajišťovací dozor. To znamená zajišťovací příkazy budou zrušeny a bude fungovat zajišťovací dozor tak, jak jste to popsal?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To by z mého pohledu byla ideální situace, kdy v podstatě by se zachoval chod podniku a byla by to nějaká mezifáze třeba mezi insolvenčním řízením a, a vydáním toho zajišťovacího příkazu. Ale jak se to, jestli se to a jak se technicky vyřeší, je úkol pro legislativce. Já za sebe říkám...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To se bude muset změnit zákon.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Samozřejmě, já za sebe říkám, že todle to z mého pohledu v tom systému chybí, protože můžou být případy, kdy to je velmi závažné, ale současně prostě kdyby se, kdyby se do toho chodu té, té firmy dostal nějaký element dozoru s tím, že se to prostě nějakým způsobem pomůže ustát tomu podniku, tak je to ideální, zachová se chod té firmy, klidně to může bejt pod daňovou mlčenlivostí, nemusí to nikam vybublávat, poškozovat to třeba i dobré jméno této firmy a tak dále, tak to je za mne, za mne úplně ideální. Tam vůbec nejde o to, dostávat se do takovýchto "prekérních situací", protože....

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
No záleží, jestli se částečně do toho...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Proto tam máte, tam máte...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Nedostala finanční správa tím, jak ty finanční...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
No částečně tam máte volbu buďto tam provede mobiliární exekuci a zachráníte majetkový hodnoty a nebudete jednou čelit před NKÚ dotazům, jak to, že jste nechali vytunelovat firmu a zůstal vám tam miliardovej nedoplatek, to tady v minulosti bylo. Anebo to necháte být a právě se do této situace takto dostanete, takže tohle...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Teď jste slyšela, že...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
To je něco mezi, co by mohlo řešit situaci.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Že šéf finančních úředníků nám tady popsal systém zajišťovacího dozoru, který by nahradil zajišťovací příkazy.

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No hlavně nám popsal systém těch podvodů, se kterými já skutečně jako nemůžu souhlasit, protože i jak jste posílali vlastně seznam těch rozsudků, o kterých bychom se měli nějakým způsobem bavit, tak vy tady říkáte něco o tunelování a skutečně kolem toho se vytváří taková obrovská aura, že nám tady někdo tuneluje ty zdroje, ale ty vyhrané kauzy to byly standardní podnikatelské subjekty v řadě případů dlouhodobě fungující v České republice, v řadě případů i z těch mediálních vyjádření je zřejmé, že ty subjekty se chtěly domluvit na nějakém splátkování, aby ten zásah nebyl tak razantní, abyste jim neobstavili všechny účty, neprovedli tu exekuci, neprodali jim, teď jsou nevratné kroky, navíc v těch rychlých aukcích se to pochopitelně prodá za zlomek ceny a v několika těch rozhodnutích Nejvyšší správní soud píše, abyste si uvědomili, že ten subjekt v okamžiku, kdy v podstatě způsobíte jeho ekonomickou smrt, tak už v té České republice nikdy žádné daně nepřinese a pokud ten subjekt komunikuje, snaží se s tou finanční správou nějakým způsobem domluvit, tak není důvod k tak razantním a rychlým krokům a tohle se nám opakuje...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže než dělat...

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
V těch rozsudcích, takže...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže než dělat zajišťovací dozor, střídmě využívat zajišťovací příkazy?

Simona HORNOCHOVÁ, bývalá náměstkyně ministra financí, daňová poradkyně
--------------------
No já si myslím, že je to v pořádku. Jako nějaký zajišťovací dozor zase strašně bude záležet na tom, jak se to nastaví v praxi, to se asi shodneme, ale já jenom chci říct, že je potřeba nevytvářet kolem toho tu auru, že všichni ti, kteří jsou postiženi, ať už těmi zajišťovacími příkazy, nebo nějakým poměrně razantním daňovým řízením v tom, že se zapojili, mohli vědět, že se zapojí do daňového podvodu, jsou skutečně podvodníci. A ono, ono se kolem toho pořád tohle to tvoří. To jsou podnikatelé, kteří tady podnikají, platí ty daně, notabene podnikatel to je taková zvláštní osoba, která se chce postarat sama o sebe a po tom státu chce jenom, aby vytvořil nějaké rozumné podmínky. Což v dnešní době je potřeba celkem kvitovat, takže já si myslím, že je potřeba na ty lidi brát ohled i v rámci aplikace těch zajišťovacích příkazů a ono to bude muset stát vedle sebe. Protože je spousta firem, a i to říká ten Nejvyšší správní soud, že jsou firmy, kde je to naprosto legitimní, razantní zásah a v principu eliminace ze systému, protože je zjevné, že je to schránka, která je podvodná.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Poslední otázka ještě, pane řediteli, na vás a týká se jednoho nástroje proti daňovým únikům. Té sdílené ekonomiky Airbnb a data, které jste získali jako Generální finanční ředitelství, dozvěděli jsme se na konci července, že jste získali údaje o lidech, kteří v Česku právě prostřednictvím Airbnb pronajímají své nemovitosti a zahájili jste kontrolu zaměřenou na plnění jejich daňových povinností. Připomeňte mi, o jak velké číslo jde daňových subjektů?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Já v tuhle tu chvíli nemám to číslo v hlavě. Nejsem, nedokážu vám ho říci. Jestli vy ho máte, já tydle ty data máme, ta analýza byla připravená na konkrétní situace, kdy se z té analýzy detekuje, že ta povinnost nebyla splněna, ale přesné číslo v kolika daňových příkladech, nebo v kolika případech to bylo nebo o jakou teoretickou částku se jedná, vám z hlavy říci neumím.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdy vy počítáte s tím, že doměříte? Máte nějaký časový plán, protože pokud se podívám do otevřených zdrojů, jako jsou Hospodářské noviny, tak jste získali ty údaje o těch, kteří pronajímají a neodvádějí daně, vlastní analytickou činností. Vy nechcete zveřejnit, jak jste se k těm datům dostali.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
No, to nechceme.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To platí?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ano, to platí...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Neřeknete nám...

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ne, neřeknu vám to...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
K těm, kteří pronajímají v rámci Airbnb?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Jsem viděl, že spekulace oni běží, tak proč je nenechat dál fungovat?

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
To se vám líbí spekulace?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
No ne, tak spekulace se mi nelíbí a tím nemám, to je naprosto neutrální jakoby přístup k nim, ale nemíním jaksi toto rozřešení k tomuhle dávat z taktického, z taktických důvodů...

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Kdy budou do kdy, do kdy budou doměřeny ty daně?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Z hlediska důvodů my obecně máme tři roky od zahájení daňové kontroly na to, na to, tu kontrolu, respektive pravomocně to celé ukončit, domnívám se, že tyto typy řízení jsou poměrně jednodušší, otázka je zase té četnosti, jak rychle se v podstatě to bude procházet ten, ten seznam těchto případů, kdy třeba se to nějakým způsobem vysvětlí, nelze to vyloučit nebo kdy, kdy tam povedeme třeba nějaké, nějaké dokazování, ale to dokazování si myslím, že v zásadě by nemuselo bejt až tak náročné, to znamená, já si myslím, že tak třeba rok, rok a půl běžně by to mělo být tydle ty věci dokončeny. Pokud budete chtít nějaká konkrétní čísla té úspěšnosti těch výsledků, tak tam jenom, tam to určitě kolegové evidují, ale tam je možné, že ještě tam budou třeba paralelně kontrolovány i další povinnosti, které třeba by mohly ty daňové kontroly nějakým způsobem víc natahovat. Ale pokud by se jednalo čistě o tuto formu toho pronájmu, tak si nemyslím, že to je něco až tak složitého. A v řadě případů si myslím, že by to mohlo vést i, i k jenom podávání výzev na podání dodatečných přiznání.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Takže půjdete tou citlivější cestou?

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Ano.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Tím končíme. Martin Janeček, generální ředitel Generálního finančního ředitelství a Simona Hornochová, někdejší náměstkyně ministra financí, dnes daňová poradkyně. Děkuji, že jste byli oba dva hosty Otázek. Děkuju.

Martin JANEČEK, generální ředitel, Generální finanční ředitelství
--------------------
Díky za pozvání.

Václav MORAVEC, moderátor
--------------------
Děkuji vám divákům, že jste se dívali. Připomínám, že nás najdete na internetových stránkách České televize, tady ta známá adresa, jsme i na sociálních sítích, hezký zbytek neděle, pokud možno ve společnosti zpravodajské 24.